Koulurauhan julistus Joensuussa

11.8.2022

Koulurauha julistetaan tänä vuonna jo 32. kerran ja 20 vuoden tauon jälkeen se julistetaan 17.8.2022 Joensuussa. Lapset ja nuoret ovat valinneet vuoden koulurauhateemaksi kaveritaidot - ”Kaikille kaveriksi – Vän med alla”.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠
Koulurauhan julistus -tapahtuman valmistelusta on vastannut koulurauhatyöryhmä, jossa pääosassa ovat olleet Niittylahden, Pielisjoen, Utran, Joensuun Steinerkoulun ja jyväskyläläisen Kuokkala svenska skolanin oppilaat. Työryhmään on kuulunut myös Joensuun kaupungin sekä MLL:n Järvi-Suomen piirin yhteistyökumppaneiden edustajia. Koulurauha-asioita on työstetty pilottikoulujen kanssa koko viime lukuvuoden ajan.

Koulurauhatyöryhmän työskentelyssä on näkynyt, että koulurauha on tärkeä ja ajankohtainen asia. Työryhmään osallistuneiden pilottikoulujen oppilaat ja henkilökunta ovat olleet innostuneita ja aktiivisia. Koulurauhateema jatkuu pilottikouluissa koulurauhatehtävien kautta koko alkaneen lukuvuoden, kertoo MLL:n Järvi-Suomen piirin toiminnanjohtaja Päivi Turkia.

Kaveri-teemalla lapset ja nuoret haluavat muistuttaa toisten huomioimisesta ja kaikkien mukaan ottamisesta.
- On tärkeää, että saa olla koulussa ystävän kanssa. Oppiminen tuntuisi kurjalta, jos ei olisi ystäviä. Ystävä auttaa ja helpottaa oloa, jos ei tiedä jotain, nuoret toteavat.

Lasten ja nuorten kaverisuhteiden tukemisessa myös aikuisilla ja yhteisöillä on merkittävä rooli. Oppilaat haluavatkin muistuttaa aikuisia heidän vastuustaan yksinäisyyden ehkäisyssä.
- Jos huomaat, että joku on yksin, älä aina aikuisena usko, että kaikki on hyvin, vaikka nuori niin sanoisikin. Nuoret eivät halua tunnustaa yksinäisyyttään, koska se koetaan vähän nolona. Aikuiset voivat tukea ystävyyssuhteiden solmimisessa. Kaikkien kaveri ei tarvitse olla, mutta olisi hyvä tulla kaikkien kanssa toimeen.

Opetushallituksen pääjohtaja Minna Kelhä nostaa esiin toisinaan yksinäisyyden rinnalla kulkevan kiusaamisen. Se heijastuu helposti koko koulun ilmapiiriin.
- Kiusaamattomassa ja syrjintävapaassa yhteisössä on kaikilla turvallinen ja hyvä olo. On tärkeää, että kiusaamisesta uskalletaan kertoa koulussa aikuiselle ja kotona. Vain silloin kiusaamiseen voidaan myös puuttua, sanoo Kelhä.

Koulurauhan julistustapahtuman pääesiintyjänä on tähtiartisti VIIVI. Tilaisuudessa luetaan työryhmän nuorten kirjoittama koulurauhan julistus. Lisäksi luvassa on tasavallan presidentti Sauli Niinistön videotervehdys, konstaapeli Daniel sekä lasten ja nuorten toteuttamaa ohjelmaa. Tapahtuma alkaa 17. elokuuta 2022 kello 10.00 ja kestää noin tunnin. Tapahtuma striimataan ja sitä seurataan kouluissa eri puolilla maata. Koulurauhan julistustapahtuman nettilähetys on nähtävissä osoitteessa www.koulurauha.fi.

Koulurauha-ohjelma on Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Poliisihallituksen, Opetushallituksen, Folkhälsanin ja Suomen Vanhempainliiton yhteinen ohjelma, jonka tavoitteena on kouluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäminen. Lukuvuoden 2022–2023 teema on kaveritaidot –”Kaikille kaveriksi – Vän med alla”.

Ohjelman keskeisiä periaatteita ovat oppilaiden osallisuus, yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen ─ ilon ja innon tuominen koulutyöhön. Tavoitteena on, että kaikilla kouluyhteisön jäsenillä on koulussa hyvä olla ja, että ketään ei kiusattaisi, kukaan ei jäisi yksin ja jokainen oppilas voisi kokea olevansa oman kouluyhteisönsä tärkeä ja hyväksytty jäsen. Oppimista tukeva, turvallinen ja toimiva koulu vaatii aktiivista ja suunnitelmallista työtä ympäri lukuvuoden.

• toiminnanjohtaja Päivi Turkia, MLL:n Järvi-Suomen piiri, p. 050 441 7904
• nuorisotoiminnan koordinaattori Tiitu Lahtinen, MLL:n Järvi-Suomen piiri, p. 050 587 4488
• markkinointi- ja viestintäkoordinaattori Lotta Nurmi MLL:n Järvi-Suomen piiri, p. 050 479 4828

Lue lisää Koulurauhasta Koulurauha - Mannerheimin Lastensuojeluliitto