Jäsenvastaavan tehtävät

Jäsenvastaavan tärkein tehtävä on pitää jäsenet kartalla, mitä yhdistyksessä tapahtuu. Jäsenviestintää voi hoitaa monella tavalla ja kanavalla. Yleisimpiä ovat yhdistyksen Facebook- ja nettisivut, joiden kautta on helppo tiedottaa, mitä yhdistyksessä tapahtuu ja mitä on suunnitteilla.
 

Voisiko yhdistyksenne käyttää myös suorempaa viestintäkanavaa (esim. WhatsApp, Messenger tai Telegram) kutsuessanne jäseniä talkoolaisiksi tai osallistumaan tapahtumiin?



Uusi jäsen mukaan yhdistystoimintaan

Paras tapa saada myös uudet jäsenet mukaan toimintaan on toivottaa heidät henkilökohtaisesti tervetulleeksi. Mikä on teidän yhdistyksen kannalta paras tapa: paperikirje, sähköposti vai visiitti kahvipaketin kera?

Tervetulokirjeessä kannattaa kysyä uuden jäsenen kiinnostusta yhdistys- ja vapaaehtoistoimintaan. Palastelkaa yhdistyksenne vapaaehtoistehtävät riittävän pieniin paloihin esim:

  • tapahtumajulisteiden jakaminen tai letun paisto lastentapahtumassa (pari tuntia silloin tällöin)
  • kylämummi tai -vaaritoiminta (pari tuntia viikon tai kahden välein)
  • hallitustyöskentely (joitakin tunteja viikossa)
  • perhekahvilan pitäminen (3h viikossa)
     

MLL:n jäsenviestinnän tapoja

  • Säännölliset jäsenkirjeet, vähintään 2 kertaa vuodessa. Lisäksi henkilökohtainen kirje kaikille uusille jäsenille!
  • Kokouskutsut, syyskokous ja kevätkokous
  • Henkilökohtaiset kutsut tapahtumiin ennen yleistä ilmoittelua
  • Kutsut talkoisiin: sähköpostilla, soittamalla, tekstiviestillä: ehtisitkö tulla avuksi?
  • Jäsentapahtumat, esim.
    • kirpputorit
    • joulupuuro
    • jäsentapaaminen kaikille / vauvaperheille / ekaluokkalaisten perheille / teini-ikäisten vanhemmille / senioreille
  • Jäsenkyselyt
  • Uutisten välittäminen ja keskustelun herättämäinen
  • Onnittelukortti esim. uuden vauvan syntymästä tai syntymäpäivästä johtuen
  • Jäsentapahtumat: keskusteluillat, retket, esim. paikallisen yrityksen kutsuvierasilta.

Lisätietoa jäsenviestinnästä Yhdistysnetistä:
http://yhdistysnetti.mll.fi/vapaaehtoisen-kanava/tietopankki/viestinta/jasenviestinta