Tuu mun kaveriksi -hanke on alkanut

7.5.2024

Taina Jauhiainen (vas.) ja Henna Räbinä-Lehti ovat uudenhankkeen koordinaattorit. Kuva: Timo Soininen

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Järvi-Suomen piirillä keväällä 2024 käynnistyneessä kolmivuotisessa Tuu mun kaveriksi -hankkeessa pyritään vähentämään alakouluikäisten lasten yksinäisyyttä. Lasten välille luodaan pysyviä ystävyyssuhteita toiminnallisten pienryhmien ja yhteisen tekemisen avulla. Lapsen yksinäisyys voi koskettaa koko perhettä, joten myös vanhemmille on tarjolla tukea ja ohjausta. Hankkeessa työskentelevät koordinaattorit Taina Jauhiainen ja Henna Räbinä-Lehti.

­–Yksinäisyys koskettaa yhä useampaa lasta. Yksinäisyys on riskitekijä lapsen terveydelle ja hyvinvoinnille, minkä vuoksi yksinäisyyteen on puututtava ajoissa. Hyödynnämme tutkitusti tehokkaita keinoja, kuten kaveritaitojen vahvistamista ja ystävystymistä edesauttavien tilanteiden luomista, Räbinä-Lehti kertoo.

Räbinä-Lehti ja Jauhiainen ovat työskennelleet yksinäisyyttä kokevien lasten parissa aiemminkin.  Räbinä-Lehdellä on kokemusta sosiaali- ja kasvatusalan eri tehtävistä sekä osaamista haastavissakin elämäntilanteissa olevien lasten, nuorten ja perheiden tukemisesta. Jauhiaisella puolestaan on kokemusta osallisuutta tukevasta sosiaalisesta ja sukupuolisensitiivisestä lapsi- ja nuorisotyöstä sekä perheiden kohtaamisesta.

–Lapset kokevat monenlaista yksinäisyyttä. Lapsi voi kuulua kaveriporukkaan, mutta häneltä saattaa puuttua ystävä, joka aidosti ymmärtäisi, kuuntelisi ja olisi läsnä. Osa lapsista taas on täysin kaveriporukoiden ulkopuolella, Jauhiainen avaa.

–Meille kaikkein tärkeintä on luoda yksinäisyyttä kokeville lapsille toivoa siitä, että jokaisen on mahdollista löytää itselleen tosi läheinen ystävä, jolle he voivat puhua kaikista asioistaan ja jonka kanssa on mukava viettää aikaa yhdessä, Räbinä-Lehti jatkaa.

Pienryhmiä ja perheiden ohjausta toteutetaan syksyllä 2024 Kaavilla, Varkaudessa, Nurmeksessa ja Outokummussa. Vuonna 2025 toimintaa laajennetaan myös Leppävirralle ja Tohmajärvelle. Toiminnassa tulee olemaan mukana myös vapaaehtoisia pienryhmien ohjaajina ja lasten ystävystymisen edistäjinä.

–Tällä hetkellä työstämme verkossa täytettävää kyselyä, jonka avulla vanhempi tai muu lapsen läheinen voi tunnistaa lapsen yksinäisyyden mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Rakennamme verkkoon myös materiaalia, jonka avulla vanhempi saa keinoja tukea yksinäisyyttä kokevaa lastaan, Jauhiainen kertoo.

Lisätietoja:
Taina Jauhiainen                                                                          Henna Räbinä-Lehti
Tuu mun kaveriksi -koordinaattori                                    Tuu mun kaveriksi -koordinaattori
taina.jauhiainen@mll.fi                                                             henna.rabina-lehti@mll.fi
050 478 2761                                                                                050 462 5109