Itsenäistymistaitoja nuorille

12.10.2023

”Peli oli ihan huippu, tuli ajattelemisen aihetta!”

”Toiminnalliset tunnit toimii aina.”

”Hyvä, kun asioista puhutaan.”

Tällä viikolla vietetään valtakunnallista nuorisotyön viikkoa teemalla ”Tätä on nuorisotyö”. MLL:n Järvi-Suomen piirillä nuorisotyö on esimerkiksi Broman Groupin lahjoituksen voimin toteutettavia oppitunteja yläkouluikäisille.

Kokosimme kolme erilaista oppituntimallia nuorille, mitkä tukevat yläkoululaisen nuoren itsenäistymistaitoja. Lahjoituksen avulla pystymme toteuttamaan näitä oppitunteja kymmenellä paikkakunnalla lukuvuoden aikana ja oppituntien kautta tavoitetaan noin viisikymmentä ryhmää.

Arjen valinta -peli

Pelissä nuoret siirtyvät luokassa eteen tai taaksepäin pelinappulan tavoin. Heille on jaettu roolikortit, joiden valintojen mukaan he etenevät. Valintoja tehdään sen mukaan mitä roolikortin nuori on edellisenä iltana, yönä tai aamulla on tehnyt. Roolikortin nuori on voinut valvoa ja pelata edellisenä iltana myöhään, toinen jättää aamupalan väliin ja korvaa koululounaan energiapatukalla. Pelin avulla autetaan nuoria hahmottamaan, miten valinnat vaikuttavat päivän vireystilaan ja jaksamiseen. Pelin avulla käsitellään esim. unen ja ruokailun merkitystä jaksamiseen ja hyvinvointiin.

Kaveritaidot ja kiusaamisen ehkäisy

Nuorten kanssa keskustelaan kiusaamisesta ja mitä kiusaamisesta voi seurata.  Nuorten kanssa katsotaan Sannin oma tarina kiusaamisesta ja pohdimme hänen elämänpolkuansa. Nuorten kanssa mietitään miten omalta osalta voimme vaikuttaa kiusaamiseen ja sen ehkäisemiseen. Nuorille kerrotaan mistä saa apua kiusaamistilanteisiin ja kuinka niihin voi puuttua, kohtaa sitä itse tai näkee ympärillä.

Jämäkkyyttä päihdekokeilu tilanteista kieltäytymiseen

Nuoret saavat faktatietoa erilaisista päihteistä ja riippuvuuksista, sekä siitä mitä pitkällisen päihteiden käytöstä voi seurata. Kahden toiminnallisen harjoitteen avulla nuoret harjoittelevat jämäkkyystaitoja ryhmässä. Tavoite on, että he saisivat jämäkyyttä päihteistä kieltäytymiseen omassa elinympäristössään.

Nuorilta ja koulun henkilökunnalta on tullut hyvää palautetta tunneista. Erilaiset toiminnalliset oppitunnit on otettu hyvin vastaan, jatkoa on toivottu seuraavallekin vuodelle. Opettajat ovat kokeneet aiheet tärkeiksi ja mielekkäällä tavalla toteutetuksi.