Lapsi nojaamassa puuhun ja katsomassa järvelle.

Selviydytään kiusaamisesta

Selviydytään kiusaamisesta on MLL:n Järvi-Suomen piirin toimintaa, joka tarjoaa tukea kiusaamista kokeneille nuorille.

Tiedetään, että kiusaamisella voi olla monia pitkäaikaisia seurauksia. Jos tukea ei saa, käsittelemätön kokemus saattaa vaikuttaa pitkälle nuoren elämään. Toiminnan tavoitteena on puuttua kiusaamisen aiheuttamiin haasteisiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Vertaisryhmiä ja yksilöohjausta

Selviytyjät-vertaisryhmiä järjestetään kiusaamista kokeneille noin 12-21-vuotiaille nuorille Jyväskylässä, Kuopiossa ja Joensuussa ja Mikkelissä. Ryhmissä jaetaan kiusaamiskokemuksia ja vahvistetaan sitä, mitä kiusaaminen on heikentänyt. Ryhmät kokoontuvat 9-10 kertaa ja uudet ryhmät käynnistyvät aina keväisin ja syksyisin.

Järjestämme myös yksilöohjausta niille nuorille, jotka eivät esim. sosiaalisista tai maantieteellisistä syistä voi osallistua ryhmätoimintaan. Yksilöohjaukseen voi hakeutua koko MLL:n Järvi-Suomen piirin alueelta (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala) ja se järjestetään joko kasvokkain tai etäyhteydellä. Ohjausta tarjotaan 1-5 krt/nuori.

Jos Sinun lapsesi voisi hyötyä tuestamme tai haluat tietää lisää toiminnastamme, ota yhteyttä toiminnan työntekijöihin tai jätä yhteydenottopyyntö alla olevalla lomakkeella.

Kevään ryhmät ovat käynnissä. Seuraavat ryhmät alkavat syksyllä 2024 Jyväskylässä, Joensuussa ja Kuopiossa.

Yksilöohjaukseen voi hakeutua milloin vain ottamalla yhteyttä työntekijöihin.

Voit olla yhteydessä suoraan työntekijöihin:

Jenny Saksola (Jyväskylä): 050 341 6945, jenny.saksola(a)mll.fi

Antti Tastula (Kuopio): 046 5377093, antti.tastula@mll.fi

Minna Issakainen (Joensuu): 050 561 3201, minna.issakainen(a)mll.fi

Verkkovertaisryhmät

Selviytyjät-ryhmiä järjestetään myös verkkoryhminä, joihin voi osallistua kaikkailta Suomesta. Verkkoryhmät järjestetään yhteistyössä MLL:n Nuortennetin kanssa.

"Ryhmään osallistuminen oli alkusysäys siihen, että uskalsi lähteä jonnekin. Nykyään on helpompi puhua tuntemattomille."

- Selviytyjät-ryhmään osallistunut nuori

"Nuori muuttui avoimemmaksi, nauravaksi ja iloiseksi ihmiseksi aikaisemman sulkeutuneisuuden sijaan."

- Selviytyjät-ryhmään osallistuneen nuoren vanhempi

Lue kiusaamisesta lisää MLL:n Vanhempainnetistä tai kuuntele Arjen murusia -podcastin jakso kiusaamisen kohtaamisesta⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠.

Et ole yksin huolesi kanssa! MLL:n auttavan puhelimen päivystäjät odottavat yhteydenottoasi:

Vanhempainpuhelin

Lasten ja nuorten puhelin