Vanhemmuuden ABC-ryhmät

ABC-ryhmän kuvitus kuva jossa lapsi ja vanhemmat kiipeää tiedon portaita.

Tavoitteena on lapsen positiivisen kehityksen tukeminen sekä vanhemman ja lapsen suhteen ja vuorovaikutuksen vahvistaminen. ABC-ryhmät pohjautuvat tutkittuun tietoon vanhemmuudesta ja ovat kehitetty yhdessä Tukholman kaupungin, Karoliinisen instituutin ja perheiden kanssa. Jokaisella ryhmäkerralla on oma teema, jota käsitellään. Vanhempi saa teemaan liittyviä kotona tehtäviä harjoitteita, joita pääsee reflektoimaan seuraavassa tapaamisessa.

Vanhempi saa neljä kertaa kokoontuvasta ryhmästä

• Tutkimusperustaista tietoa vanhemmuudesta, lapsen kehityksestä ja vuorovaikutuksesta lapsen kanssa.
  • Työkaluja hyvän ja toimivan suhteen ylläpitämiseksi ja rakentamiseksi lapsen sekä vanhemman välille.
  • Mahdollisuuden keskustella ja vaihtaa kokemuksia vanhempana olemisesta ohjatusti vertaisryhmässä.
  • Ryhmänohjaajan reflektoivan tuen koko koulutuksen ajaksi.

ABC-ryhmätoimintaa on tarkoitettu 3–12-vuotiaiden lasten vanhemmille. Kokonaisuus koostuu neljästä teemoitellusta tapaamisista sekä jälleennäkemisestä. Yksi tapaamiskerta on kestoltaan 2,5 tuntia. Tapaamisia mahdollisuus järjestää liveryhminä tai etänä. Ryhmäkoko suositus 6-10 vanhempaa.

Tapaamisten teemat

1. tapaaminen – Osoita Rakkautta
Miten toimia niin että läheiset suhteemme toimivat?
2. tapaaminen – Aikaa yhdessä
Miten vaikutamme toisiimme arjen yhteispelissä?
3. tapaaminen – Näytä esimerkkiä
Miten toteutamme rennompaa vanhemmuutta?
4. tapaaminen – Riitojen valitseminen
Mistä riitelen ja mistä en?

Seuraavan alkavan ryhmän löydät tapahtumista

Lisätietoja ryhmistä antaa Nina Kauppinen, nina.kauppinen@mll.fi.