Lasten ystävyyttä edistäväksi aikuiseksi

Vertainen on ystävä -toiminnan vapaaehtoisena saat tilaisuuden olla edistämässä kahden lapsen välistä ystävyyttä. Toiminta on suunnattu 7–12-vuotiaille lapsille, jotka ovat kokeneet olonsa yksinäiseksi, heillä ei vielä ole omaa hyvää ystävää tai vapaa-ajalla mieluisaa tekemistä. Voitte käydä yhdessä vaikka ulkoilemassa, tutustumassa uusiin harrastuksiin tai mikä ikinä onkaan lapsia yhdistävä ja ystävyyttä edistävä yhteinen juttu! Vapaaehtoisena annat lapsille mahdollisuuden tutustua toisiinsa yhdessä välittävän aikuisen seurassa. Tapaamisia on pari kertaa kuukaudessa. Vapaaehtoissuhde kestää noin puolesta vuodesta vuoteen. Erityistä osaamista ei vaadita, aito läsnäolo ja turvallinen seura riittävät.

Vapaaehtoisena saat koulutuksen lasten kanssa toimimiseen ennen aloitusta. Ensimmäinen koulutus järjestetään syksyllä 2024. Tuu mun kaveriksi -koordinaattori auttaa ja tukee sinua aina tarvittaessa. Järjestämme myös lisäkoulutuksia, virkistyksiä ja vertaistapaamisia vapaaehtoisillemme sekä sinulle korvataan vapaaehtoistoiminnasta aiheutuneita kuluja.

Saat toiminnasta merkityksellisiä hetkiä arkeesi, iloa ja hyvää mieltä. Vapaaehtoisena voit vahvistaa lasten itsetuntoa ja kaveritaitoja sekä tuoda mielekästä tekemistä vapaa-ajalle turvallisessa ilmapiirissä. Toiminta aloitetaan syksyn 2024 aikana Kaavilla, Nurmeksessa, Outokummussa ja Varkaudessa. Vuoden 2025 aikana toiminta käynnistyy myös Leppävirralla ja Tohmajärvellä.